• Imprimeix

Entrevista ICAB – Emma Gumbert, diputada de la Junta de Govern de l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB)

Emma

 

Quan va entrar en funcionament el Servei d’Ocupació i Orientació Professional (SOOP) de l’ICAB?

El Servei d’Ocupació i Orientació Professional (SOOP) del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, inicialment conegut com a Borsa de Treball es va crear els anys 80, cap els anys 90 es va informatitzar i no va ser fins el 2007 quan es va posar en marxa el Servei d’Ocupació i Orientació Professional, creant més serveis i per tant la necessitat d’un canvi en el nom del departament.  És el referent a les necessitats laborals i de creixement professional de l’entorn jurídic.

Quins serveis oferiu?

Als nostres usuaris i usuàries els donem les eines i l’acompanyament, tant

  • en la recerca o canvi de feina o en el desenvolupament professional, així com
  • si vol posar en marxa un projecte empresarial i/o consolidar el seu negoci.

EL SOOP ofereix:

  • Borsa de treball, amb més de 1.700 ofertes anuals
  • Reclutament, preseleccions i seleccions de personal que més s’ajusti al perfil de l’oferta.
  • Orientació professional. Entrevistes personalitzades que tenen com a objectiu principal orientar professionalment i aconseguir la inserció laboral.
    • Assessorament personalitzat en la recerca de feina
    • Informació sobre les principals sortides professionals
    • Orientació sobre com fer un CV i com afrontar una entrevista de feina.
  • Advocacia emprenedora:
    • S'ofereix assessorament personalitzat en la creació i consolidació empresarial a persones emprenedores.
    • Metodologia: Mitjançant reunions individuals, donem respostes a les consultes i necessitats de les persones emprenedores en la posada en marxa de l’empresa així com a les empreses creades amb projectes d’ampliació, anàlisi i reflexió cap a la innovació, internacionalització, cooperació empresarial i la competitivitat.
    • També, organitzem càpsules formatives per a la capacitació empresarial sobre plans estratègics de negoci, gestió empresarial, fiscal, màrqueting, cooperació empresarial, networking, economia social, innovació empresarial, coaching, traspàs de negocis, entre d’altres.

Quines són les principals preocupacions dels juristes emprenedors?

En un mercat tan competitiu com el legal, els advocats i les advocades necessiten desenvolupar tant habilitats tècniques com empresarials. D’aquí, els sorgeixen els dubtes, inseguretats, mancances i necessiten d’una orientació i suport per estudiar tant la viabilitat de la idea de negoci-projecte com aspectes necessaris a tenir en compte per emprendre amb èxit així com consolidar el negoci.

Les preguntes o temes a tenir en compte van sobre:

  • Quins tràmits són necessaris i quina forma jurídica adoptar per establir-se per compte propi. Quins són els passos a seguir.
  • Com fer un estudi de mercat i anàlisi previ per desenvolupar estratègies empresarials.
  • Quins ajuts, subvencions, finançament i programes públics hi ha per als emprenedors/es? Tenir una idea del recursos disponibles públics i privats.
  • Com realitzar un pla de màrqueting i comunicació per captar i consolidar clients, col·laboradors.
  • Com innovar en el meu negoci, ser creatiu de forma sistemàtica i en gestió estratègica.
  • Com internacionalitzar el seu negoci i realitzar un pla de màrqueting internacional.
  • Com fer networking i negociar amb tercers, clients, col·laboradors i col·laboradores.

Quines són les necessitats laborals de l’entorn jurídic?

Habilitats que es pressuposen com excel·lència tècnica i idiomes, hauríem de sumar característiques com ser generador de negoci, saber moure’s en entorns multiculturals, mentalitat pràctica amb capacitat analítica, visió estratègica, enfocament cap a la innovació i la internacionalització així com saber comunicar, tenir desenvolupades l’empatia i l’assertivitat, honradesa, compromís i capacitat de treball.

També, serveix el que ja he comentat abans per a una persona emprenedora, així com sumar atributs com poden ser:

  • Intuïció i olfacte: observar els projectes que funcionen. Aprendre dels fracassos i èxits.
  • Estudiar i planificar abans d’emprendre. Saber que volen potencials clients, col·legues, el mercat al que ens adrecem.
  • Conèixer el sector i experiències d’altres persones emprenedores, empreses, companys, companyes, amics...
  • Esforç i perseverança per superar les dificultats.
  • Iniciativa, idees i metodologia.
  • Habilitats de gestió del temps, de l’estrès, negociació, oratòria i disciplina.

Detecteu innovació en l’emprenedoria jurídica?

En els processos d’innovació on hi ha una interacció constant entre diagnosi-estratègia amb creativitat-focalització, es creen continus projectes de futur d’emprenedoria jurídica, però per destacar alguna, serien, per la tendència actual, les empreses legaltech on la innovació ve per l’ús de les NTIC i el comerç electrònic.

De totes maneres, es tracta d’un sector econòmic molt tradicional i existeix una necessitat general de sensibilitzar al teixit empresarial sobre incorporar la innovació i màrqueting així com la internacionalització en els seus projectes empresarials-professionals.

Ens podríeu destacar alguna de les iniciatives empresarials que heu acompanyat darrerament?

Normalment, són iniciatives molt semblants, advocat o advocada que té alguns anys d’experiència i la formació per establir-se per compte propi, després de treballar exclusivament per una empresa-despatx.

També, assessorem a empreses de més de 20 anys d’experiència que necessiten posar-se al dia per adaptar-se al nou context econòmic i social i tornar a planificar estratègicament el despatx.

Quina és la vostra relació amb Xarxa Emprèn?

El servei d’emprenedoria es presta dins del marc del programa públic Catalunya Emprèn. L’ICAB en forma part, com a entitat col·laboradora de la Xarxa Catalunya Emprèn.

 

 

Data d'actualització:  18.12.2018